Sklep internetowy, kontakt telefoniczny
Autor: Kamil Pietrasik / 14 kwietnia 2016

Od czego zacząć sprzedaż przez Internet – kontakt ze sklepem

Zaczynając sprzedaż przez Internet, ważne jest, aby dopilnować nie tylko kwestii związanych z wyglądem sklepu internetowego czy opisów produktów. Dla skuteczności sprzedaży online znaczenie mają również aspekty prawne oraz forma kontaktu ze sklepem.

Pierwszym krokiem do rozpoczęcia sprzedaży internetowej jest wybranie kanału realizacji transakcji. Można skorzystać z możliwości, jakie oferuje własny sklep internetowy lub sprzedawać przez serwisy pośredniczące, np. Allegro. Niezależnie od kanału dystrybucji, spójność wizerunkowa to podstawa rozpoznawalności nowej marki. Dlatego też kreacje graficzne są jednymi z pierwszych czynności, jakich należy się podjąć.

Pierwsze kroki w sprzedaży online – jak się przygotować?

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek transakcji warto przybliżyć sobie aspekty prawne związane ze sprzedażą przez Internet. Szczególnie ważny jest tu obowiązek informacyjny sprzedawcy czy prawo do reklamacji oraz zwrotu towaru (oba te pojęcia nie są tożsame!). Również transakcje zawarte pomiędzy sklepem internetowym i osobą prywatną różnią się pod względem prawnym od transakcji zawieranych pomiędzy sklepem a przedsiębiorcą. Zapoznawanie się z kwestiami prawnymi to również dobry moment na wstępne przygotowanie regulaminu sklepu. W przypadku trudności w zrozumieniu przepisów prawnych warto skontaktować się z kancelarią, która taki regulamin przygotuje oraz przeszkoli z podstawowych zasad transakcji online. Sprzedający musi bowiem udostępnić dane firmy oraz jasno określić czas dostawy towaru, a także koszty przesyłki czy pakowania. Kupujący musi mieć świadomość ostatecznej ceny produktu, jego wyglądu i dokładnych parametrów. Każda niezgodność pomiędzy stanem faktycznym a tym, co przedstawiono na stronie produktu, jest podstawą do rozpoczęcia reklamacji.

Z punktu widzenia sprzedającego istotny będzie również obowiązek posiadania kasy fiskalnej. W przypadku sklepów internetowych najlepszym rozwiązaniem jest drukarka fiskalna. Dzięki połączeniu z komputerem jest łatwa w obsłudze i nie zajmuje wiele miejsca. W zakup drukarki fiskalnej należy zainwestować gdy obrót roczny sklepu przekroczy 20 tysięcy złotych.

Odpowiednie przygotowanie pozwoli przedsiębiorcy uniknąć przykrych niespodzianek w czasie pierwszych tygodni sprzedaży w internecie. Warto jednak pamiętać, że proces zakupowy nie kończy się na samym produkcie. Bardzo często konsument, zanim podejmie ostateczną decyzję o zakupie, będzie zainteresowany nawiązaniem kontaktu z samym sprzedającym. Może to być spowodowane kilkoma czynnikami, np.:

  • potrzebą uzyskania dodatkowych informacji dotyczących produktu i/lub realizacji zamówienia,
  • potrzebą uzyskania potwierdzenia słuszności wyboru.

Na klientów, którzy potrzebują dodatkowego potwierdzenia swojej decyzji zakupowej należy zwracać szczególną uwagę. Rozmowa z takim konsumentem bywa frustrująca z powodu dużej ilości pytań, często powtarzających się. Jednakże, taka osoba raz przekonana o słuszności swojego wyboru z pewnością decyzję podejmie. Jest też bardzo prawdopodobne, że wróci aby zrealizować kolejny zakup.

Formy kontaktu w małym sklepie internetowym

Może się wydawać, że sprzedaż internetowa, ze względu na swoją specyfikę, nie wymaga udostępnienia innej formy kontaktu niż adres mailowy lub komunikator. Nie jest to do końca prawdą. Częstotliwość, z jaką konsument sięga po telefon, zależy od średniej wieku grupy docelowej oraz kategorii produktów. Im wyższa średnia wieku, tym większa chęć do ustalania szczegółów telefonicznie. Podobnie wygląda zależność z ceną produktów. Przedsiębiorcy mimo to rezygnują z udostępniania telefonicznej formy kontaktu. Jest to podyktowane specyfiką branż internetowych, które często nie wymagają przebywania w określonych godzinach, w jednym biurze. Telefon stacjonarny czasami nie jest rozwiązaniem odpowiednim, a dodatkowy telefon komórkowy też nie u każdego spełni swoją funkcję (koszt utrzymania, uciążliwy fakt noszenia dwóch telefonów). Dlatego dla przedsiębiorców internetowych idealnym rozwiązaniem będzie VoIP, czyli telefonia internetowa. Umożliwia ona korzystanie z numeru telefonu praktycznie z dowolnego urządzenia (smartphone, laptop, tablet, telefon IP). Warunkiem jest, aby urządzenie posiadało dobrej jakości połączenie z Internetem.

Telefonia TeleCube, idealna dla sklepu internetowego

W TeleCube można nabyć numer internetowy (jest to zwykły numer stacjonarny) już od 9 zł netto / mies., w ramach pakietu Mini. W pakiecie dostępna jest również usługa wirtualnego faksu oraz opcja wysyłania wiadomości SMS (z panelu Klienta).

Kiedy sklep jest na etapie budowania własnego wizerunku, sprawianie wrażenia większej firmy jest korzystne (więcej na ten temat pisaliśmy w artykule: Think big – buduj swój wizerunek przez rozbudowaną strukturę wewnętrzną). Dla mini/małych firm, którym zależy na byciu postrzeganym jako nowoczesny i rozbudowany podmiot gospodarczy, polecanym rozwiązaniem jest wirtualna centrala telefoniczna. Już za 29 zł netto/miesiąc* można zakupić pakiet Start, który zawiera wszystkie podstawowe funkcje centralki telefonicznej (m.in. zapowiedzi/komunikaty, warunki czasowe, przekierowanie połączeń, IVR) oraz 2 numery miejskie i 4 numery wewnętrzne. Warto pamiętać, że TeleCube oferuje 14-dniowy darmowy okres próbny. Dzięki temu możliwe jest przetestowanie dostępnych funkcji, jakości połączeń oraz sprawdzenia w praktyce, ilu klientów będzie preferowało rozmowę telefoniczną.

* Aktualizacja: Od 9 marca 2021 r. zmianie uległy ceny oraz zawartość pakietów Wirtualnej Centrali TeleCube. Wspomniany w treści artykułu Pakiet Start został rozszerzony o dodatkowy numer wewnętrzny oraz zwiększono w nim ilość minut wymiennych na SMSy (przyznanych po podpisaniu Umowy). Obecnie można go nabyć w cenie 39 zł netto miesięcznie. Więcej informacji znajdziesz tutaj.