Jak napisać tekst sprzedażowy, porady TeleCube
Autor: Kamil Pietrasik / 18 czerwca 2018

Jak napisać idealny tekst, który sprzedaje – 12 porad

Napisanie bardzo dobrego artykułu na bloga, notatki na firmową stronę www, czy też oferty dla Klienta nie jest prostą sprawą. Szczególnie gdy zależy Ci na tym, aby była to treść, która skutecznie zachęci czytającego do podjęcia decyzji zakupowej.

Mam jednak dobrą wiadomość. Jeśli zastosujesz sprawdzone zasady opracowywania takiego tekstu, to prawdopodobieństwo, że zostanie on przeczytany od przysłowiowej „deski do deski” i przyniesie oczekiwane rezultaty, znacznie wzrośnie.

Kolejna pozytywna informacja jest taka, że poniżej zaprezentuję Tobie 12 porad, na temat tego jak napisać efektywny tekst.

Życzę zatem miłej lektury i…nie zwlekając, zaczynamy.

1. Pisz konkretnie i na temat

Czytelnik (potencjalny czy obecny Klient) ma najczęściej mało czasu na to, żeby zapoznawać się z ofertą bądź artykułem, dlatego powinieneś mu prezentować merytoryczne i treściwe informacje. Bez przydługich opisów i zanudzania.

2. Miłość od pierwszego spojrzenia

Zaserwuj Klientowi na początek prawdziwą „bombę”, „petardę”. Coś, co nastawi go z góry „na tak”, spowoduje, że będzie on chciał zapoznać się z całą zawartością Twojego tekstu. Mamy tu do dyspozycji „temat”, „wstęp”, a w przypadku oferty np. „kilka słów na powitanie”.

3. Nie używaj haseł i treści, które są ogólnikami i nie przedstawiają żadnych wartości poznawczych, jeśli nie są poparte przykładami

Jeżeli nie potrafisz podać konkretów, unikaj takich zwrotów jak np.

  • zdobywamy wiele nagród,
  • oferujemy cały wachlarz usług,
  • jakość naszych produktów jest o wiele lepsza od konkurencji…
4. Szanuj Klienta, nie męcz go zdaniami wielokrotnie złożonymi

Im krótsze i treściwsze zdanie, tym lepiej. Płynniej się je przyswaja, a czytający nie gubią wątku.

5. Używaj prostych, zrozumiałych słów

Jeśli Twój tekst nie jest skierowany do określonej grupy zawodowej (np. prawników), czy też osób posługujących się niszowym, charakterystycznym językiem (np. hip-hopowcy), to staraj się unikać trudnych wyrazów, żargonu oraz zapożyczeń. Im prostszy, bardziej zrozumiały język notatki, tym lepiej. Jeżeli chcesz „zabłysnąć” jakimś zwrotem, pokazać, że jesteś fachowcem, dobrze, nie krępuj się. Ale rób to sporadycznie. Dodatkowo, gdy wymaga tego sytuacja, możesz też wytłumaczyć, co oznacza zastosowane przez Ciebie (być może nie dla wszystkich zrozumiałe) pojęcie.

6. Nie przesadzaj z dopowiedzeniami, wypełniaczami, które nic nie dają, a tylko wydłużają zdanie

Przykład: Weszliśmy do tego ogrodu i wtedy, stało się coś strasznego. Tamte kwiaty zaczęły, w przerażającym tempie, szybko rosnąć. Generalnie byliśmy bardzo wystraszeni. Zarówno ja i mój brat, jak również wujek Cube, a także ciocia Ringy, trzęśliśmy się ze strachu.

7. Jeśli coś wymieniasz, wyszczególniasz usługi, produkty itp. staraj się używać wypunktowań, wykropkowań

Zastosowanie listy, z elementami wymienionymi w kolejnych liniach, poprzedzonych liczbą czy kropką (lub innych charakterystycznym znakiem), wpływa bardzo korzystnie na czytelność tekstu i łatwiejszy jego odbiór. Tekst się nie zlewa i nie męczy czytającego.

8. Nie powielaj tych samych zwrotów/słów po kilka razy, w jednym zdaniu, czy też w kolejnych treściach

Pamiętaj – synonimy to Twoi przyjaciele. Zamiast zastosować 4 razy słowo „informacja”, wpisz zamiast niego np. „wiadomość”, „komunikat”, „notatka” itp.

9. Ale…powtarzaj jak mantrę największą korzyść (ewentualnie dwie), jaką Klient może uzyskać z Twojej oferty

Brian Tracy, przez wielu postrzegany jako guru sprzedaży, wprowadził kiedyś pojęcie „gorący przycisk”, tj. kluczowa korzyść Klienta. „Gorącego przycisku” należy używać gdy sądzimy, że Klient się waha i przede wszystkim gdy chcemy finalizować sprzedaż (skłonić Klienta do podpisania Umowy). Kilka dni temu, gdy kupowałem samochód, sprzedawca gdy tylko widział, że się zastanawiam, podkreślał jaki super podłokietnik ma to auto. Handlowiec wiedział o istnieniu „gorącego przycisku”, ale nie umiał go zastosować. Dlaczego? Bo podłokietnik nie był dla mnie największą wartością, ba, był mało istotnym elementem pojazdu. Tak więc ważne jest, żeby ustalić świadomie, na początku, co może stanowić kluczową korzyść i później, w odpowiednich momentach o niej przypominać.

Radość
Celebracja radości
10. Zakończ notatkę zachęceniem do działania (rejestracji, zakupu, przetestowania produktu, odwiedzenia sklepu itd.), z wyszczególnieniem jasnych i klarownych danych kontaktowych oraz (jeśli wymaga tego sytuacja) sposobu skorzystania z nich

Efektywne, trafione w punkt Call to action jest warte każdych pieniędzy. Zachęć czytającego, wzbudź w nim najwyższą potrzebę do „konsumpcji” Twojej oferty, tu i teraz. Nie za godzinę, nie jutro, ale w tym momencie.

11. Postaw się na miejscu czytającego. Spójrz na tekst jego oczami.

Staraj się od samego początku pisać notatkę nie dla siebie, ale dla odbiorcy. Po realizacji tekstu jeszcze raz przeanalizuj go, ale postaw siebie na miejscu czytelnika i ewentualnie dokonaj odpowiednich korekt.

12. Jeżeli to możliwe przekaż Twój tekst do przeczytania innej osobie

Doskonała weryfikacja czytelności, sensu, a nawet poprawności gramatycznej tekstu to przekazanie go do przeczytania komuś innemu. Najlepiej gdy jest on przedstawicielem audytorium, do którego kierujesz Twój przekaz.

Mam nadzieję, że artykuł okazał się dla Ciebie przydatny i wykorzystasz go przy konstruowaniu kolejnej Twojej notatki.