Telefonistka TeleCube.pl
Autor: TeleCube / 13 stycznia 2015

Historia telefonii VoIP

Historia telefonii VoIP – jak to się zaczęło

Gdyby nie internet nie byłoby telefonii internetowej (VoIP). Jednak historia tego rozwiązania sięga już lat 70-tych, czyli jeszcze przed internetem jaki jest nam znany w aktualnej formie. W roku 1973 został opracowany przez Danny’ego Cohen’a i jego zespół protokół przesyłu głosu przez Internet – Network Voice Protocol (NVP). Protokół ten powstał dla sieci ARPANET stworzonej przez agencję ARPA (Advanced Research Project Agency), zajmującą się koordynowaniem badań naukowych na potrzeby wojska, a z inicjatywy Departamentu Obrony USA, czyli Pentagonu. Testy protokołu NVP miały miejsce w sierpniu 1974 roku.

Jednak dopiero w lipcu 1991 roku udostępniono publicznie, pierwszą aplikację umożliwiającą głosowy kontakt przez Internet. Nosiła ona początkowo nazwę NetFone (później Speak Freely). Została stworzona przez Johna Walker’a, a później rozwijana również przez Brian’a C Wiles’a. Aplikacja powstała z ciekawości i potrzeby biznesowej. Chodziło o sprawdzenie czy udałoby się, z wykorzystaniem Internetu, pomiędzy Europą i USA prowadzić rozmowy lub też nawet transmitować spotkania.

Po sukcesie panów Walker’a i Wiles’a zaczęły pojawiać się kolejne aplikacje do rozmów głosowych przez Internet. A w 1995 roku powstał pierwszy telefon internetowy, którego wyprodukowała firma VocalTec. Wkrótce potem na rynek urządzeń dla telefonii VoIP wkroczyli kolejni producenci, między innymi Cisco i Lucent. W Polsce telefonia internetowa pojawiła się dopiero kilka lat później, tj. w XXI wieku. W chwili obecnej dostępny jest nie tylko szeroki wybór sprzętu ale również operatorów świadczących usługi VoIP.

Dla kogo jest telefonia internetowa?

W początkowym okresie telefonia VoIP w Polsce była dostępna jedynie dla dużych firm oraz instytucji. Jednym z pierwszych podmiotów korzystających z niej była Straż Graniczna. Taki stan rzeczy wynikał przede wszystkim z wysokich kosztów początkowych, czyli nakładów na zakup odpowiedniego sprzętu oraz stabilnie działającego Internetu.

W chwili obecnej, dzięki ciągłemu rozwojowi sieci: wzrostowi jej zasięgu i jakości oraz obniżeniu kosztów łączy internetowych rozwiązania VoIP dostępne są już nie tylkodla największych firm, ale również dla średnich, małych i mikroprzedsiębiorstw. Wdrożenie VoIP w firmie znacząco redukuje koszty połączeń telefonicznych. Pozwala także wykorzystać wiele, różnych funkcjonalności, które nie są dostępne w ofercie tradycyjnych dostawców usług telekomunikacyjnych.

Rozwiązania telefonii VoIP dla firm służą zarówno lepszej obsłudze klientów, jak również usprawniają komunikację pomiędzy jej pracownikami. Warto podkreślić, iż telefonia internetowa nie jest przypisana do konkretnego miejsca. Można z niej korzystać z dowolnego miejsca na świecie, w którym dostępny jest Internet.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat funkcjonalności telefonii VoIP zapraszamy do śledzenia naszego bloga oraz do kontaktu z nami.

Jeśli chciałbyś sprawdzić czy VoIP jest dla Twojej firmy odpowiedni. Zapoznaj się z ofertą telefonii internetowej TeleCube.pl: www.telecube.pl/czym-jest-telecube/przetestuj wybraną usługę/pakiet przez 14 dni, bezpłatnie i bez żadnych zobowiązań.