Mity na temat VoIP
Autor: Kamil Pietrasik / 12 lutego 2016

Obalamy mity na temat VoIP – część 1

Przez lata rozwoju VoIP w Polsce narosło wokół niego wiele mitów. Część z nich ma ziarnko prawdy, część prawdziwa była wiele lat temu, na początku istnienia tego rozwiązania. Część z powodzeniem można jednak obalić, stosując nieco inne rozwiązanie. Dziś analizujemy pierwszą część mitów, z którymi spotykamy się na co dzień.

1. Czy VoIP to słaba jakość rozmów?

Narodziny mitu o słabej jakości rozmów można szacować na lata 90-te. Wtedy pojawiły się pierwsze aplikacje i urządzenia umożliwiające rozmawianie przez sieć IP. Początki telefonii VoIP były trudne i ściśle związane również z nie najlepszą jakością połączeń internetowych. W chwili obecnej jakość połączenia internetowego i jakość rozmów wciąż idą w parze, oba parametry są jednak nieporównywalnie lepsze. W przypadku stabilnego łącza internetowego rozmówcy nie są w stanie odczuć żadnej utraty jakości. Co więcej, kiedy mamy do czynienia z rozmowami międzynarodowymi, a łącze nie zawodzi, jakość prowadzonej rozmowy będzie odczuwalnie lepsza. W przypadku VoIP brak jest bowiem problemów z nagłym przerwanym połączeniem czy pogłosami.


W ocenie tego, czy łącze internetowe jest wystarczające do obsługi planowanej liczby połączeń, pomogą specjaliści z TeleCube. Warto jednak wykonać samodzielnie odpowiedni test, korzystając np. ze strony www.speed.io (w polu select host, w przypadku tradycyjnych połączeń, prosimy wpisać: „Skynet DC” z Warszawy, w przypadku Mobilki prosimy wpisać: „PirxNet” z Gliwic) i sprawdzić takie parametry jak: Ping, Jitter oraz prędkość pobierania i wysyłania. Urząd Komunikacji Elektronicznej ocenia, że łącze internetowe z pingiem o wartości 150 ms jest wystarczające do korzystania z VoIP, im jednak mniejsza jest jego wartość, tym lepiej. W przypadku jitter można przyjąć, że zadowalający będzie wynik poniżej 5 ms. W dużym uproszczeniu można też założyć, że jedno aktywne połączenie głosowe wymaga 0,1 Mb/s przepustowości w obydwie strony.

2. Czy VoIP to ogromne koszty wdrożenia?

Mit o wysokim progu wejścia ma w sobie ziarnko prawdy oraz pewne podstawy. Najdroższy w przypadku wdrożenia takiego systemu jest zakup sprzętu, a im więcej stanowisk pracy należy uposażyć, tym większe są koszty. Ceny urządzeń są bardzo zróżnicowane, jednak dobrej jakości telefony VoIP są dostępne już w kwocie poniżej 200 zł netto, a koszty bramek VoIP są jeszcze niższe. Biorąc pod uwagę oszczędności, jakie uzyskamy dzięki wdrożeniu VoIP, inwestycja w taki sprzęt potrafi się bardzo zwrócić.


W przypadku firm o zdecydowanie mniejszych budżetach i co za tym związane, z reguły również z mniejszymi potrzebami, idealnie sprawdzą się oprogramowania instalowane na komputerach. Zamiast urządzeń stacjonarnych, rozmowy będą wykonywane za pomocą laptopa, telefonu komórkowego czy komputera stacjonarnego w sposób identyczny, jakby miało to miejsce na osobnym, dedykowanym urządzeniu. Stosowanie rozwiązań internetowych pozwala uniknąć wielu kosztów, ułatwia wdrożenie rozwiązania oraz pozwala na jego przetestowanie, np. na jednym stanowisku pracy. Faktem jest również to, że w wielu przypadkach przedsiębiorcy z grupy małych i średnich, a także dużych firm, szczególnie w przypadku call center, nie mają potrzeby stosowania osobnych urządzeń. TeleCube poleca rozwiązanie w postaci bezpłatnej aplikacji ZoIPer – by z niej korzystać, wystarczy zakup zwykłej pary słuchawek z mikrofonem.

3. Czy przy zakupie dedykowanych urządzeń ich konfiguracja jest bardzo trudna?

W tym micie faktycznie jest nieco prawdy. Im więcej różnych urządzeń zostanie zainstalowanych, tym więcej wysiłku musimy poświęcić na ich konfigurację. Najczęściej jednak, nawet przy dużej ilości urządzeń, firmy decydują się na kupowanie tych samych modeli, ewentualnie dwóch różnych (np. innego urządzenia do sekretariatu). Wtedy ich konfiguracja jest szybsza i prostsza, bo dla danego modelu jest identyczna. W TeleCube umożliwiamy dokonanie tych czynności samodzielnie (dzięki odpowiednim instrukcjom), a nawet zapewniamy im pewną automatyzację. Autokonfiguracja sprzętu VoIP nie wymaga większej ingerencji użytkownika i działa na wybranych urządzeniach. Listę takich urządzeń znajdziesz na naszej stronie internetowej – Autokonfiguracja. W przypadku problemów służymy pomocą i poradą. Przedsiębiorców, którzy zdecydują się na instalację aplikacji na swoje urządzenia mobilne oraz komputery, problem konfiguracji praktycznie nie dotyczy. Instalacja większości komunikatorów przebiega bardzo podobnie, a ich użytkowanie jest naprawdę bardzo proste.

Mity część pierwsza – podsumowanie

VoIP, jak każde rozwiązanie technologiczne, ma swoich zwolenników i przeciwników. Może mieć wady, jednak umiejętnie wdrożone przyniesie spore oszczędności i dużą wygodę (o zaletach i powodach, dla których warto przenieść się do TeleCube, pisaliśmy tutaj). Przemyślana decyzja jest kluczem do zadowolenia, aby ją ułatwić, udostępniamy możliwość 14-dniowego testowania TeleCube bez opłat. Przetestować można każdy oferowany przez TeleCube pakiet usług.