Nowe kontrolki pomiarowe parametru PING już dostępne
Czas leci nieubłaganie i połowa lutego już za nami. Przez ostatnie dwa tygodnie prowadziliśmy prace konserwacyjne na Panelu Klienta TeleCube, co skutkowało okresową niedostępnością kontrolek pomiarowych parametru PING. Prace przebiegły pomyślnie i już teraz mamy przyjemność poinformować o pojawieniu się nowych, kolorowych ikonek.
Po blisko dwóch tygodniach zakończyliśmy prace techniczne, mające na celu m.in. zapobieżenie nieoczekiwanym problemom z prawidłowym wskazywaniem parametru PING poszczególnych kont SIP na Panelu Klienta. Co to tak właściwie jest parametr PING i dlaczego warto go sprawdzać, piszemy poniżej.
PING określa opóźnienia w transmisji danych, jakie występują na łączu. Opóźnienie to jest wyliczane na podstawie czasu w milisekundach (ms) upływającego od momentu wysłania pakietu danych przez host testujący do chwili otrzymania tego pakietu przez host testowany za pomocą metody OPTIONS, która jest opisywana w standardzie SIP.
W Panelu Klienta TeleCube pojęciem PING nazywamy czas jaki upływa od wysłania sygnalizacji SIP do urządzenia Klienta do otrzymania od niego odpowiedzi.
Parametr ten jest bardzo istotny w przypadku telefonii VoIP, ze względu na zachodzącą tu transmisję danych w czasie rzeczywistym. Aby rozmowy telefoniczne w technologii VoIP przebiegały bez zakłóceń, konieczne jest stabilne łącze internetowe, pozwalające na możliwie bezstratne przesyłanie pakietów danych.
Po zakończeniu prac konserwacyjnych i okresowej niedostępności, TeleCube przywróciło na Panelu Klienta kontrolki oznaczające jaki PING (opóźnienie na łączu) posiada dane konto SIP.
Celem sprawdzenia, czy konto SIP łączy się z siecią oraz wartości parametru PING należy zalogować się do Panelu Klienta TeleCube. Takie informacje można znaleźć już na stronie głównej Panelu, w sekcji „Dostępność Twoich Telefonów”. Przy każdym z posiadanych kont wewnętrznych wyświetlana jest kolorowa kontrolka. Jej barwa odpowiada zakresowi parametru PING, w jakim mieści się opóźnienie dla danego konta. Po najechaniu na ikonkę wyświetlone zostanie więcej informacji na temat tego parametru dla wybranego konta, do którego kontrolka się odnosi.
- Ikona Niebieska – oznacza, że konto SIP nawiązało wstępny kontakt z naszą siecią i prawidłowo zarejestrowało się. Lecz jeszcze nie uzyskaliśmy metryki, która umożliwi ocenę m.in. wskaźnika PING.
- Ikona Zielona – wskazuje, że konta SIP są prawidłowo zalogowane, a wskaźnik PING mieści się w zakresie 0 – do ok. 150 ms.
- Ikona Żółta – oznacza, że konta SIP są prawidłowo zalogowane, jednakże występują pewne opóźnienia na łączu internetowym. Zakres tego wskaźnika mieści się w przedziale od 150 – do ok. 600 ms.
- Ikona Czerwona – wskazuje, że na koncie SIP występują poważne opóźnienia na łączu internetowym. To może przełożyć się na jakość prowadzonych rozmów. Taka barwa ikonki odnosi się do PINGU powyżej 600 ms.
- Ikona Czarna – wskazuje, że konto SIP jest całkowicie wylogowane z sieci (np. poprzez wyłączenie aplikacji) lub utracono kontakt z urządzeniem (np. brak zasilenia, utrudnienia na łączach Internetowych, itp.).
Pomiar tego parametru nie jest prowadzony w czasie rzeczywistym. Jest on mierzony na podstawie ostatniego przeprowadzonego połączenia na danym koncie SIP i jedynie duże fluktuacje są notowane.
Zgodnie z oceną Urzędu Komunikacji Elektronicznej łącze internetowe, którego parametr PING nie przekracza 150 ms, jest wystarczające, aby bez zakłóceń korzystać z telefonii VoIP. Lecz im niższa jego wartość, tym lepiej.
Warto zatem stale kontrolować wartości parametru PING oraz dostępność kont SIP, aby połączenia telefoniczne przebiegały bez zakłóceń.
W razie jakichkolwiek pytań nasz dział BOK pozostaje do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 17:00. Jesteśmy dostępni pod numerem telefonu: 221 13 14 15, adresem mailowym: info@telecube.pl oraz poprzez czat.