Czym jest VoIP, czyli telefonia internetowa?
VoIP to technologia przetwarzania głosu w taki sposób, by można go było przesłać przez Internet (z ang. Voice over Internet Protocol). Czyli jest to nic innego jak wykonywanie rozmów telefonicznych poprzez łącze internetowe. Korzystanie z telefonii internetowej jest równie proste jak jej definicja. Aby móc realizować połączenia przy użyciu telefonii internetowej, potrzebny jest przede wszystkim Internet, a oprócz niego:
- komputer (lub laptop), z aplikacją,
- telefon analogowy (z bramką VoIP),
- telefon VoIP (przewodowy lub bezprzewodowy),
- smartfon (z aplikacją VoIP).
Do telefonicznych rozmów z wykorzystaniem VoIP nie jest potrzebny specjalny aparat. Wystarczy zwykły, tradycyjny telefon, który jest podłączany do adaptera (tzw. bramki VoIP). Można oczywiście również zakupić aparat telefoniczny, który jest dedykowany do korzystania z tej technologii, tzw. telefon VoIP (wówczas adapter nie jest potrzebny). Dzwonić można także bezpośrednio z komputera (czy laptopa), do którego wystarczy podłączyć słuchawki oraz mikrofon i zainstalować na nim komunikator VoIP (np. bezpłatną aplikację TeleCube SIP).
Największą zaletą telefonii internetowej jest jej cena. Dzięki wykorzystaniu VoIP, koszty utrzymania telefonów w biurze zostają znacząco obniżone. Ponadto niepotrzebne jest łącze tradycyjnej telefonii, a przy zmianie na telefonię internetową firma zatrzymuje wszystkie dotychczasowe numery.
Poza ceną, implementacja tego rozwiązania niesie ze sobą też inne zalety, a są to między innymi:
Numer telefonu nie jest przypisany do konkretnego miejsca, ale do firmy, czyli w przypadku zmiany siedziby, albo służbowego wyjazdu za granicę lub też nawet przeprowadzki za granicę numer jest zachowany i mamy do niego dostęp z miejsca, w którym aktualnie się znajdujemy. Można nawet zastosować przekierowanie z telefonu stacjonarnego na komórkowy, w przypadku gdy więcej czasu spędzamy poza domem czy biurem.
W ramach telefonii internetowej można wykupić nie tylko lokalne numery telefonu, ale również zagraniczne, czy z innego województwa. Jeśli firma ma ogólnopolski czy też ogólnoświatowy zasięg działania, dla różnych regionów i krajów może posiadać różne numery telefonów. Dzięki temu klienci będą mieli również tańsze połączenia z firmą (dotyczy to szczególnie numerów zagranicznych).
Wraz z zainstalowaniem telefonii internetowej w firmie otrzymamy wirtualną centralę telefoniczną, która pozwala w prosty sposób zarządzać połączeniami. Dodatkowo oferuje wiele funkcji przydatnych w biznesie. Wśród nich można wymienić: kolejkowanie, automatyczną sekretarkę, nagrywanie rozmów, billing online czy automatyzacja SMS. Więcej na temat centrali telefonicznych napiszemy w kolejnym wpisie na naszym blogu.
Jak wszystko, tak i technologia VoIP ma swoje wady, a w zasadzie jedną, którą jest Internet. Jakość rozmów, a także ich niezawodność związana jest bezpośrednio z dostępnością i jakością łącza internetowego. Jednakże w dzisiejszych czasach ciągle postępująca informatyzacja powoduje wzrost zasięgu Internetu, a także jego jakości. Co sprawia, że ww. problem, występuje już raczej sporadycznie.
Biorąc pod uwagę dużą ilość atutów telefonii internetowej, coraz więcej firm jak i osób prywatnych wymienia tradycyjną linię telefoniczną na technologię VoIP, w swoich domach i biurach.